Tampereen näyttelijäkoulutus saa tunnustusta

Julkaistu 29.11.2016 - 14:57
Nätyn verkko-opetus/ Kuva: Jonne Renvall
Shakespearen repliikit Suomesta ja Britanniasta kaikuvat tällä samalla näyttämöllä. Näyttelijäopiskelijat Juho Rantonen ja Saga Sarkola harjoittelevat Tampereella kohtausta, johon myös taustalla näkyvät Coventryn yliopiston opiskelijat osallistuvat. Kuva: Jonne Renvall

Shakespeare-verkko-opetushanke on ehdolla kansainvälisen koulutuspalkinnon saajaksi

Mikko Kanninen ja Tiina Syrjä/ Kuva: Jonne Renvall
Mikko Kanninen ja Tiina Syrjä saivat Coventryn yliopiston hyvän opettajan palkinnot yhdessä Tom Gormanin kanssa. Kuva: Jonne Renvall

Tampereen näyttelijäkoulutus kerää huomiota maailmalla. Nätyn ja brittiläisen Coventryn yliopiston Shakespeare-verkko-opetushanke on ehdolla Pennsylvanian yliopiston ja QS Internationalin koulutuspalkinnon saajaksi.

Yliopistonlehtorit Tiina Syrjä ja Mikko Kanninen vetivät Nätyn puolesta Shakespeareen liittyvää Coriolanus Online -verkko-opetushanketta, joka pääsi loppusuoralle arvostetun Reimagine Education Awards -kilpailussa.

Hanke on mukana Hybrid learning -sarjassa kolmen ehdokkaan joukossa, joista valitaan 50 000 dollarin pääpalkinnon voittaja 6. joulukuuta.

Coriolanus Online sai kesäkuussa Coventryn yliopiston pääpalkinnon Internationalisation of the curriculum initiative -kategoriassa. Lisäksi Coventryn yliopisto myönsi Tiina Syrjälle, Mikko Kanniselle ja Tom Gormanille parhaan opettajan Excellence in Education -palkinnon.

Coriolanus oli ensimmäinen osa kaksivuotisesta Immersive Telepresence in Theatre -projektista, joka jatkuu ensi vuonna niin, että Shakespearen Coriolanus vaihtuu Kuningas Leariin. Tampereen ja Coventryn näyttelijäopiskelijat jatkavat yhteistyötä etäläsnäoloon (telepresence) perustuvan teknologian avulla.

Mikko Kanninen osallistuu marraskuun lopulla Coventryssa työpajaan, jossa kehitetään uutta vuoden 2017 helmikuussa alkavaa opintojaksoa.

Shakespearen näytelmän harjoitukset toteutetaan telepresence-teknologialla siten, että näyttelijät ovat fyysisesti Tampereella ja Coventryssä mutta silti he harjoittelevat näytelmää samalla näyttämöllä etäyhteyden kautta.

Etäläsnäolon tekniset
pullonkaulat ohitettu

Etäläsnäoloon perustuvaa teknologiaa kutsuttiin aluksi virtuaalisuudeksi, mutta peruskäsitteeksi on nyt vakiintunut telepresence. Mikko Kanninen sanoo, että kysymys ei ole mistään virtuaalisuudesta vaan todellisista tiloista, jotka yhdistyvät toisiinsa teknologian avulla.

Etäläsnäoloon perustuvan näytelmäharjoittelun mahdollisuudet ovat parantuneet ja tekniset pullonkaulat alkavat olla ohi. Kanninen iloitsee siitä, että Suomen ja Britannian välisen yhteyden nopeus on kasvanut 40-kertaiseksi siten, että kaapelin kautta kulkee suurimmillaan jopa 22 gigaa sekunnissa.

– 22 gigaa tarkoittaa kuusi DVD-levyllistä sekunnissa. Ei sitä pysty kuvittelemaan, kun sieltä tulee koko antiikin Kreikan kirjallisuus 8000-kertaisena joka sekunti, Kanninen ihastelee.

Tampereen yliopiston Teatterimonttuun asennettiin jo runsaat 10 vuotta sitten kaapelit tulevaisuuden tarpeita varten. Siitä huolimatta vielä nytkin jouduttiin maksamaan tuhansia euroja valokuitukorteista ja muista viimeistelytöistä.

Kulttuurit kohtaavat
teknologian avulla

Uusi teknologia auttaa luomaan yhteyksiä kulttuurien ja ihmisten välille aikana, jolloin kansallishenkinen politiikka saa aikaan uusia esteitä ja ennakkoluuloja.

– Jotta me välttäisimme umpioitumisen, tyhmyyden, pelon, vihan ja vierauden pelon esiinmarssin, niin meillä täytyy olla kansainvälistä yhteistyötä, Mikko Kanninen sanoo.

Verkkotyöskentely on vaihtoehto ekologisesti kestämättömälle matkustelulle kuten pitkille lentomatkoille. Kanninen puhuu kahden maan opiskelijoiden välille syntyneestä tunteesta nimeltä ”sense of community”.

– Ne muodostivat yhteisön tapaamatta lihallisesti toisiaan. Kun me otettiin ne vehkeet pois päältä viikon jälkeen, niin ne oli kuin olisi life supportin (elvytyslaite) kytkenyt irti. Se tapahtui oikeasti se lähentyminen, ymmärtäminen, kulttuurien kohtaaminen ja toisten nahkoihin pääseminen.

Molemmat
osapuolet hyötyvät

Coriolanus-projekti toi tamperelaiset opiskelijat yhteyteen elävän Shakespeare-tradition kanssa. Brittien asiantuntemus tuli suoraan Tampereen Teatterimonttuun sen sijaan, että sieltä olisi lennätetty asiantuntijoita luennoimaan ja ohjaamaan Tampereelle. Hyöty ei ole vain yksisuuntainen, vaan myös brittiopiskelijat saivat paljon.

– He saavat näkymän toisenlaiseen kulttuuriin. He joutuvat meidän opiskelijoiden kanssa tsemppaaman tosissaan. Tämä vertaisoppiminen on molemminpuolista. Ei voi olla niin, että vain toinen puoli on opettamassa. Pitää valita yhteistyökumppanit sen mukaan, että kumpikaan osapuoli ei tuhlaile resursseja.

Etäläsnäoloa
baarissakin

Tamperelaisten ja coventrylaisten yhteistyö ei ole vain yhden teknologian varassa. Mikko Kanninen huomauttaa, että telepresence-huone, jossa tanssitunnit ja kohtausharjoitukset hoidetaan, on saanut kaiken huomion, vaikka se on vain yksi osa kokonaisuudesta.

Käytössä oli lisäksi Facebook-ryhmä, josta opiskelijat näkivät päivän lukujärjestyksen. Mobiililaitteista voitiin seurata etäluentoja, joita tohtori Tom Gorman piti Coventryssä. Opiskelijat harjoittelivat keskenään vuorosanoja Skypen välityksellä.

– Käytössä oli erilaisia verkkotyökaluja, joista opiskelijat valitsivat sen, mitä tehtävää he olivat milloinkin tekemässä. Opiskelijat avasivat etäyhteyden läppäristään ravintola Telakalla ja coventryläiset siellä kotonaan. Ne meni baariin yhdessä, Kanninen naurahtaa.

Monialainen yliopisto
antaa Nätylle taustan

Tampereen näyttelijänkoulutuksen erityispiirre tulee siitä, että se on osa monialaista yliopistoa.

– Koulutus on meillä erilaista kuin taideyliopistossa, jossa on puhtaan taiteen ajatus. Ei siellä tehdä tutkimusta digitaalisista esitysympäristöistä. Täällä se on kärkiasia, Mikko Kanninen sanoo.

Tampereen koulutus eroaa Helsingin opetuksesta Kannisen mukaan myös siinä, että Tampereella on maailman mittakaavassa korkeatasoista yliopistopedagogiikan tutkimusta.

Ruumiillisuus ja kehollisuus liittyvät Tampereen näyttelijäkoulutukseen.

– Emme me tee noilla laitteilla mitään, jos emme mieti sitä, miten meidän pitää palata ruumiiseen ja kokemukseen, ruumiin havaintoon ja lihaan. Kuka muu sitä tässä yliopistossa edustaa paremmin kuin Näty? Tämän agendan kautta meidän pitäisi olla sen pyramidin huipulla.

Kanninen uskoo, että Nätyllä on paikkansa myös Tampereen korkeakoulujen Tampere3-yhteistyössä.

– Tampere3 nyt luultavasti jossakin muodossa tulee. Näen tämän takapakin uusliberalistisen yliopistohallinnon viimeisenä henkäyksenä. Tuotekeskeisyys ja myyntihenki ovat istuvan hallituksen aikana tulleet yliopistojenkin uudeksi normaaliksi, ja tästä ei haluta luopua, kun se on kerrankin saatu olevaksi todellisuudeksi, Kanninen sanoo.

Teksti: Heikki Laurinolli

Lue myös:

Näty voitti kansainvälisen koulutuspalkinnon

Uusi teknologia mullistaa teatteria